کد مطلب:149859 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

سرآغاز چاپ نخستین
به نام خداوند دانا و توانا

در این عصر تابان علم... فوق الحد شائق و مترصد بودم كه یك نفر از دانشمندان عصر كنونی، در نتیجه ی احساسات علمی و دینی، عظمت روحانی و دقایق جانفشانی شهید راه عدل و توحید، حضرت حسین بن علی (ع) را - از روی اسناد و مدارك قویه و منابع و مصادر موثقه، به یك طرز نغز و فلسفی و به یك اسلوب مطلوب و عصری كه در خور اذهان و افكار عامه باشد - تألیف و نگارش دهد، تا افراد توده، به مزایا و حقایق این وقعه ی مهم تاریخی پی برده و از اسرار این اقدامات برجسته به خوبی واقف و آگاه باشند.

تا خوشبختانه چندی پیش، علامه ی كبیر، آقای حاج میرزا ابوعبدالله مجتهد زنجانی، رساله ی سودمند و بس مفیدی كه در راه تحصیل مواد عناوین آن از كتب متفرقه، بسی رنج برده و شبها به روز آورده بودند، با یك اسلوب دقیق و با یك روش نوین جهت استفاده ی عموم در این زمینه به رشته ی تألیف بر آوردند، و در نتیجه، نقاب از چهره ی اسرار این واقعه ی سوزناك برداشته و محققانه به دقایق و نكات آن پی بردند، ولیكن به مناسبت پاره ای پیشامدها، مدتی انجام این خدمت بزرگ - كه شایان همه گونه تمجید و قدر دانی است - در بوته ی اهمال مانده و به تعویق در افتاد، تا در این واخر، مؤلف گرامی در اثر


تقاضای نگارنده - كه از عاشقین عظمت جامعه ی اسلامیه می باشد - به فكر انجام آن بر افتاد. شكر بی پایان مر یزدان را كه با اقدامات فتور ناپذیر، هفت بر اتمام آن بر گماشتند و از پای ننشستند، تا بر طبق دلخواه، بر ختام این گنجینه ی علم و حكمت موفق و كامیاب گشتند.

اینك این گوهر گرانمایه - كه مؤلفش در تنظیم آن رنج فراوان برده و زحمات طاقت فرسا را تحمل نموده - با تعلیقات و حواشی [1] نویسنده، به نفقه ی دوست معارف پژوه و ارجمندم، آقای حاج حسین آقا، مدیر محترم كتابفروشی سروش، كه نسبت به توسعه ی معارف اسلامی سر پرشور، و به نشر آثار سودمند علاقه ی سرشاری را دارند، محض خدمت به عالم علم و فرهنگ، به معرض استفاده ی عموم گذارده می شود.

تبریز، 1356 ه.ق

عباسقلی ص. وجدی (واعظ چرندابی).



[1] تراجم فارسي اين عبارات عربي كتاب - با حواشي و تعليقاتي كه در اين تأليف منيف، بي امضاي مؤلف به كار رفته - تمام به قلم ناچيز نگارنده سمت نقل و نگارش را پذيرفته. (واعظ چرندابي).